Med tåg genom sex länder

Den här bloggen har verkligen drabbats av sommarstiltje. Tidigare somrar har jag försökt hålla bloggen i gång med både personliga sommarhändelser och kommentarer. I år har det inte blivit så. Trots att jag haft tillgång till uppkoppling i stort sett varje dag.

Sent i lördags kom vi hem från en  nästan två veckor lång utlandsvistelse, huvudsakligen i Ungern. Min bror påpekade att det var tolv år sedan jag var i Ungern senast. Det är inte riktigt sant för jag var där för tio eller elva år sedan i samband med mässan över min farmor. Men det var helt klart alldeles för länge sedan som jag var i Ungern. Konstaterade att det ändå var tolv år sedan jag träffade min bror utan att olycka eller död varit inblandade. Vi vakade  tillsammans över vår far i två olika omgångar, vi sågs på först farmors och sedan på pappas begravning och sist vi sågs var på pappas jordfästning våren 2004. Nu blev det en träff utan sorg.

Trots att det är dyrare så valde vi att åka tåg istället för att flyga. Det är inte bara dyrare, det är också betydligt krångligare. En flygresa bokar man snabbt på nätet och de flesta rutter och flygbolag finns tillgänliga. Tåg bokar man via telefon där det alltid är en lång telefonkö och den enda något så när samlade sidan på weben är det tyska tågbolagets.

Fördelen med tåg är klimatvänligheten och att man faktiskt ser de länder man passerar.  På 24 timmar passerade vi sex länder och fem huvudstäder. Man ser landskapet, husen och människorna när tåget passerar förbi och är faktiskt i dessa länder.  Kan Europa byggas ut med fler snabbtåg och -spår så kan tågresan bli ännu bättre. Visst är det trevligt att i sakta mak passera och stanna i Dresden, Prag, Bratislava och andra städer längs vägen men tolv timmar mellan Berlin och Budapest är lite i mesta laget. Visst är det trevligt med tjecker som kliver på i Prag och av i Brno när tåget fungerar som ett lokaltåg men det tar tid med alla stopp. Ska tåget bli ett verkligt alternativ till flyg krävs snabbare förbindelser.

(Avfärd Budapest 9.30 torsdag morgon, passerar bl.a. Bratislava och Prag innan tåget anländer Berlin 22.45 - en halvtimme försenat. Avfärd Berlin 23.15 med liggvagn via Sassnitz-Trelleborg och anländer Malmö runt kl. 8. Avfärd 8.22 till Köpenhamn där tåget anländer strax före nio fredag morgon. Sex länder och fem huvudstäder på 24 timmar. Den sjätte huvudstaden, Stockholm, kom vi inte till förrän lördag kväll eftersom vi gjorde avstickaren till Köpenhamn på vägen hem.)