Tack SJ för min förstörda semester

De senaste två dagarna har SJ fått mig att vilja gråta, skrika och förbanna. Motsvarande känslor (dock i mildare form) hade jag ibland som Stockholmspendlare.

I onsdags beställde jag diverse resor med tåg, bl.a. interrail-kort till mina söner. På kvällen samma dag blev den ena sonen av med sitt internationella ID-kort. Numret på ID-kortet står också på interrail-kortet så genom stölden blev interrail-kortet ogiltigt. Det kommer ju att ta tid att fixa nytt ID-kort så det kommer att bli kort om tid att fixa ett nytt. Hur man bäst går till väga har jag försökt lösa genom att ringa SJ.

Jag ringde kundtjänst, det verkade bäst att göra. Efter en lång  väntetid kom jag fram till någon som menade att jag var tvungen att ta detta direkt med biljettförsäljningen utland. Hon kunde inte koppla mig direkt utan kopplade in mig i utlands kö. Där köade jag i vad som kändes som en evighet, uppemot en timme kanske, innan jag fick upptagenton. Då var jag nära att börja gråta, bl.a. för att jag också suttit i flera andra telefonköer för att se om sonens ID-kort dykt upp hos polisen eller hittegodsavdelningar.

Idag gjorde jag ett nytt försök och fick även denna gång upptagetton efter en lång kötid, från 16:e i kön till 6:e när det bröts. Så jag ringde kundtjänst igen för att förklara att jag inte lyckas komma fram till biljettförsäljning utland eftersom jag hela tiden blir utkastad ur kön. På kundtjänst konstater man bara att 1. de kan inte hjälpa mig, 2. jag måste ringa biljettförsäljning utland, 3, jDe kan inte koppla förbi kön eller direkt till försäljare, 4. De kan inte ta mitt telefonnummer och ringa upp, 5. jag får inte tillbaka biljettpriset om jag inte lyckas komma fram till biljettförsäljningen, 6. det finns ingenting kundtjänst kan göra för mig.

SJ:s kundvänlighet är under all kritik och jag som bestämt för att tåg är bättre än flyg funderar starkt på att bli miljömarodör. Den hjälplöshet som jag känner går inte att beskriva men helt klart är att jag just nu känner ett stort hat mot SJ, eller åtminstone SJ:s kundtjänst och kundrutiner.

Till saken hör att jag anlände till min sommarstuga i onsdags och det var på vägen hit som id-kortet försvann. Här har det varit två inbrott under vintern och det finns massor att göra för att ställa huset i ordning. Massor som jag inte hinner med att göra för att jag sitter i telefon hela tiden. Istället för att lugnt varva ner på semestern är jag så uppstressad att jag har nerverna utanpå kroppen och blir irriterad på allt som tar min tid eller uppmärksamhet i anspråk.

Tack så mycket SJ för min förstörda semester!!!


Kommentarer
Postat av: Apan

Hmm, SJ kunde ju kanske varit hjälpsammare men det är ju egentligen inte deras fel utan de som gjort inbrott och stulit ID handlingarna. Eller hur ? Dessutom skulle det ju underlätta ifall det gick fortare att skaffa ett nytt id-kort.

2008-07-09 @ 20:07:47
Postat av: Ilona

Du anar inte hur frusterande det är att sitta i telefon utan att komma fram och sedan inte få några svar. Hela resan stod ju faktiskt på spel. Allt löste sig dock och SJ:s kundombudsman har återupprättat något av mitt förtroende för SJ.



Det krävs en bättre och säkrare kundtjänst för att tåg ska bli ett alternativ till flyget.

2008-07-28 @ 14:37:50
Postat av: Leifelin

Hi, your homepage looks really good and gives great information! Anyway, nice job. Keep it up please!!! My best wishes to you all!

Postat av: Mikael

Dags att konkurrensutsätta verksamheten? :)

2011-05-22 @ 23:25:58

OBS! Kommentarer som jag bedömer som osakliga, rasistiska eller som innehåller personangrepp tas bort

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback