Call of Dutys historia
För den som har det minsta lilla intresse av tv-spelshistoria lär Call of Duty vara ett spännande studieobjekt. Här finns nämligen alla ingredienser för en framgångssaga. När det nystartade spelföretaget Infinity Ward bestämde sig för att lansera det nya FPS-spelet kunde de aldrig ana att det skulle bli ett av de mest spelade tv-spelen genom alla tider. Nu när Call of Duty kommer i ständigt nya upplagor som inväntas av entusiastiska fans kan det vara intressant att gå tillbaka i tiden och se hur det gick till när Call of Duty kom till världen.
I företagsvärlden lanseras ofta produkter som ett svar på konkurrenternas förehavanden. Tv-spelsbranschen är inget undantag – och därför var Call of Duty ursprungligen ett sätt att sno spelare från EA och deras Medal of Honor. Därför var också den första upplagan av Call of Duty – som kom 2003 – förlagd till en andra världskriget-miljö för att spelarna skulle känna igen sig i omgivningarna. En tydlig skillnad mellan Medal of Honor och Call of Duty var att den senare gav spelaren chansen att spela i flera olika roller, oavsett om det var som ryss, engelsman eller amerikan. Det gav en mångfald till spelet som både kritikerna och spelarna tycktes gilla.
Nästa stora revolution kom när Call of Duty-utvecklarna beslöt sig för att introducera multiplayer-läget i spelet. Det gav spelarna chansen att möta varandra, vilket gav helt nya möjligheter för social interaktion. Där spelarna tidigare endast hade spelat mot en dator kunde de nu möta sina kompisar och på så sätt skapades ett helt nytt intresse kring spelet som gjorde att försäljningen nådde en ny topp. I början av 2000-talet var multiplayer-läget en ny funktion som ännu inte hade nått ut på bred front till alla spelare på grund av tekniska begränsningar. Numera är det en standardfunktion som alla stora spel har, vilket ytterligare visar Call of Dutys framsynthet.
På senare år har Call of Duty kommit ut i ständigt nya skepnader. I perioder har hajpen kring spelet nått hysteriska nivåer och lanseringen av nya utgåvor har hanterats som om de vore filmpremiärer med kändisar på röda mattan. Den senaste serien av Call of Duty-spel heter Black Ops.